Rynek wydawniczy podręczników w Polsce ma się dobrze, wszak wybór jest ogromny. Ale czy ilość przekształca się w jakość? Z tym już bywa różnie. Ogólnie można dać tezę, że żaden podręcznik nie jest zły, ale są lepsze i gorsze.

Konkurencyjność wpływa na jakość

Bądźmy szczerzy, im większa konkurencja, tym zwiększa się jakość. Zatem, gdy oferta edukacyjna jest duża, to profity najbardziej odczuwają zarówno nauczyciele jak i uczniowie. Jasne, że nie wszystkie książki są tak samo dobre, ale o żadnej nie można powiedzieć, że jest zła. Na pewno należy zwracać uwagę na poziom redakcyjny. Niestety nie może być tak, że jeden podręcznik będzie służyć przez następne lata, szczególnie że wciąż dochodzi do aktualizacji. Dodatkowo dobre wydawnictwa podchodzą do tematu bardzo poważnie i ciągle ulepszają swoją ofertę, starając się, by nie tylko jakość podawanych informacji była najwyższa, ale i sposób ich podania był łatwy w odbiorze. Oczywiście duże znaczenie ma także fakt czy podręcznik inspiruje do podjęcia samokształcenia.

Przyjemna estetyka dla uczniów

Oczywiście przy wyborze podręczników należy przede wszystkim kierować się jakością. Ale nie można tez pamiętać, że sposób przedstawienia zagadnień powinien być możliwie najlepszy. Ponadto należy wspomnieć o estetyce wykonania. Ma to największe znaczenie w podręcznikach do klas wczesnoszkolnych. Wtedy też podręczniki powinny przyciągać uwagę. Bardzo ważna jest kolorystyka, a więc kolory powinny być wyraźne i pełne. Oprawa graficzna czy wielkość czcionek także wpływają na sam odbiór. W przypadku starszych dzieci, a potem i nastolatków nie jest już to tak samo ważne, ale mimo wszystko wydawcy powinni pamiętać, aby zapewnić przejrzystość stron. Tak jak każdy z nas woli korzystać ze stron internetowych, które mają wygodny i prosty interface, tak przejrzystość i dobry układ mają znaczenie przy wyborze podręczników. Jednak trzeba przyznać, że oferta podręczników dla szkół jest na naprawdę dobrym poziomie, o sukcesie jednego, a nie drugiego decydują raczej drobnostki.

Ale nauka to nie tylko podręczniki

Dobry podręcznik ma znaczenie w edukacji. Ale choć aktualnie mamy ich na rynku sporo, to jednak wyniki matur pozostawiają wiele do życzenia i to delikatnie mówiąc. Nie ma się co łudzić, podręczniki „nie załatwią” całej sprawy, jeżeli poziom nauczania, ale i sposób nauczania będzie nadal tak fatalny. Owszem teraz można wydać usprawiedliwienie w postaci koronawirusa, ale czy na pewno. Przecież z roku na rok wyniki były coraz gorsze. Niestety aktualnie wszystkiemu winna jest epidemia albo lenistwo uczniów. Ale czy to, aby prawda? A gdzie wina nauczycieli? Skoro uczeń ukończył liceum i podszedł do matury to powinien coś wiedzieć, a jednak wie mało. Zatem dlaczego dopuszcza się do matury osoby nieprzygotowane? Dlaczego promocje do następnej klasy otrzymują osoby, które nic nie umieją? Owszem uczniowie muszą chcieć się uczyć, ale skoro nie chcą, to konsekwencją tego powinny być ich niedostateczne oceny.

Co wpływa na efekty nauczania?

Jeżeli zależy Wam, aby poziom edukacji był świetny, to nie można obniżać poziomu, wręcz przeciwnie należy zacząć wymagać i wtedy można liczyć na wyniki. Jeżeli nie wymagamy, to nie możemy oczekiwać, że uczniowie będą stawiać na samokształcenie. Owszem niektórzy tak, ale i sporo nie. Oczywiście odpowiednio dobrany podręcznik na pewno też jest przydatny, ale pod warunkiem, że dzieciaki będą z niego się uczyć, a nie tylko patrzeć na zegar, kiedy koniec zajęć. Także uczniom powinno zależeć na rozwijaniu się. O ile w przypadku młodszych uczniów zachęcanie jest łatwiejsze, tak zachęcanie nastolatków już łatwe nie jest. Jednak dobry nauczyciel nie tylko dobrze uczy, ale i sporo wymaga i należy skupić się wreszcie na wymaganiu od dzieci, a nie tylko obniżaniu poziomu nauczania.

Trzeba przyznać, że z roku na rok egzaminy są coraz łatwiejsze. Wielu uczniów jednak ma problem z ich zdaniem. A przyczyn takiego stanu rzeczy także jest wiele. Jednak trzeba pamiętać, że sam podręcznik nic nie da, jeżeli lekcje nie będą prowadzone ciekawie. Od młodych dorosłych trzeba też więcej wymagać i tutaj nie można iść na kompromisy.

Czy wybór podręczników ma znaczenie? Co tak naprawdę wpływa na poziom nauczania i efekty?
5 (100%) 1 vote

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here